تولید نمیشود.
انعطافناپذیر بودن قیر موجب شده آسفالتها در مقابل سرما و گرما مقاومت خود را از دست بدهند. در منطقهای كویری شبهای سرد، آسفالت را منقبض میكند و گرمای روزهایش مواد را از هم جدا میسازد و پر از تركها و چالههایی میشود كه میبینیم انعطافپذیری قیر را در بالا بردن استقامت آسفالت مهم میداند.
قیر را از حیث نوع مصرف به دو نوع قیرهای راهسازی یا قیر رقیق و قیرهای ساختمانی و (عایق بام) یا قیر سفت تقسیمبندی مینمایند. حدود ۹۰ درصد از قیرهای تولیدی در راهسازی و ۱۰ درصد آن برای مصارف عایقكاری به كار برده میشود.
|
|
قیر، سنگینترین برش نفت خام و یكی از پیچیدهترین اجزای آن، به رنگ تیره، به اشكال جامد، نیمه جامد یا ویسكوز و با منشاء طبیعی یا تولیدی میباشد. عمدهٔ اجزای سازندهٔ قیر از تركیبات هیدوركربوری با وزن مولكولی بالا تشكیل شده كه شامل مواد روغنی، رزین و آسفالتینها میباشد. این ماده از نظر شیمیایی دارای تركیبی بسیار پیچیده است و دارای خواص فیزیكی از جمله چسبندگی و ضد رطوبتی بوده و در دیسولفید كربن و ۲ COحل میشود.
انواع قیر:
قیرهای طبیعی(Native Asphalts or Natural Bitumens)
دسته هایی از مواد قیری هستند كه تحت تاثیر عوامل جوی و گذشت زمان به طور طبیعی ایجاد شده و بدون نیاز به روشهای تقطیر بهكار میروند و از لحاظ تركیب و خواص بسیار متنوع میباشند. .
قیرهای قطرانی (Coal Tar Pitches)
موادی سیاه رنگ و سخت هستند كه باقیماندهٔ تقطیر قطران زغال سنگ میباشند. سطح تازه شكستهٔ آنها براق بوده و به هنگام حرارت دادن، با افت سریع گرانروی، ذوب میشوند و دمای ذوبشان به روش تولید آنها وابسته است.
قیر دمیده
از دمیدن هوای داغ به به قیر خالص در مرحله آخر عمل تصفیه به دست میآید. در این فرآیند، هوای داغ با دمای ۲۰۰ تا ۳۰۰ درجه سانتیگراد توسط لولههای سوراخدار به محفظه حاوی قیر دمیده میشود. در اثر انجام این فرآیند، اتمهای هیدروژن موجود در مولکولهای هیدروکربورهای قیر، با اکسیژن هوا ترکیب میشود و با تشکیل آب، عمل بسپارش اتفاق میافتد. قیر دمیده نسبت به قیر خالص دارای درجه نفوذ کمتری دارد، درجه نرمی بیشتری دارد و حساسیت کم تری نسبت به تغییرات دما دارد. این نوع قیر بیشتر در ساختن ورقهای پوشش بام، باتری اتومبیل و اندودکاری مورد استفاده قرار میگیرد.۲ علامت اختصاری قیر دمیده R میباشد. مثلا قیر۸۰/۲۵ R به معنای قیر دمیده با درجه نرمی ۸۰ و درجه نفوذ ۲۵ میباشد.
قیر مخلوط یا محلول
قیر مخلوط به مخلوطی از قیر و یک حلال مناسب (مثلاً نفت سفید یا بنزین) گفته میشود. این قیر در درجهحرارت محیط مایع است و یا با حرارت کمی به مایع تبدیل میشود. قیر مخلوط در انواع آسفالتهای پوششی و ماکادامی مورد استفاده قرار میگیرد. سرعت گیرش یا سفت شدن این نوع قیر بستگی به نوع محلول دارد. بهطور مثال به دلیل سرعت بالای تبخیر بنزین، قیر حل شده در بنزین سریعتر سفت میشود. این قیر، اصطلاحا قیر تندگیر (RC) نامیده میشود. همچنین قیرهایی که در نفت حل شدهاند، قیر کندگیر (MC) نامیده میشوند و به قیرهایی که در نفت گاز یا نفت کوره حل شوند، نفت دیرگیر (SC) گفته میشود. قیرهای محلول بر اساس درجه گرانرویشان درجهبندی میشوند. بخش قير سرد جاده اي جهت ساخت قير سرد به نامهاي MC250 و RC70 است كه خوراك اصلي آن قير 70/60 بوده كه با نفتا يا نفت سفيد مخلوط شده و سپس در كولرهاي 2901/A/B/C/D/E خنك گرديده و آماده مي گردد.
قیر امولسیون
با مخلوط کردن قیر و آب و یک ماده امولسیونساز بهدست میآید. مقدار ماده امولسیون ساز بسیار کمو در حدود ۰٫۳ تا ۰٫۵ درصد وزن قیر میباشد. مقدار آب مصرفی این نوع قیر در حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد وزن قیر میباشد. ماده امولسیونساز معمولاً یک نمک قلیایی اسیدهای آلی یا نمک آمونیم است که باعث باردار شدن ذرات قیر میشود. به این ترتیب ذرات قیر در اثر بار القایی یکدیگر را دفع میکنند و بهصورت کرههایی با قطر یکصدم تا یکهزارم میلیمتر در آب شناور میشوند. استفاده از این نوع قیر، باعث کاهش آلایندگی محیط زیست میشود و چون از نفت یا حلالهای قابل اشتعال استفاده نمیشود، خطر اشتعال در حین حمل و نقل قیر کاهش مییابد. از قیر امولسیونی برای آسفالت سرد در محیطهای مرطوب یا برای عایق کاری استفاده میشود که در این صورت باید دوباره به آن آب اضافه کرد و محتوای آن را به حدود ۶۵ درصد رساند.
قیرهای نفتی (Petroleum Asphalts)
آن دسته از قیرهایی هستند كه منشاء آنها نفت خام میباشد. این قیرها، قیرهای جامد و نیمه جامدی هستند كه به طور مستقیم از تقطیر نفت خام و یا با عملیات اضافی دیگری نظیر دمیدن هوا به دست میآیند و نسبت به انواع دیگر قیر، كاربردهای بیشتر و مصرف بالاتری را دارا هستند.
نحوه تولید قیر نفتی
این قیر در فرآیند تقطیر در برج خلاء به دست میآید كه ته ماندهٔ برج تقطیر در خلاء (V.B) نام داشته و تحت تاثیر دو متغیر تقطیر و نفت خام قرار دارد. این تهمانده، پایهٔ ساخت قیرهای مختلف میباشد كه در برخی موارد بهطور مستقیم قیری با مشخصات قیرهای راهسازی به دست میآید ولی در عمدهٔ موارد، موجب تولید قیری میگردد كه بسیار نرم بوده و برای تهیهٔ قیرهای مناسب راهسازی و بام ساختمانها، نیازمند بالا بردن نقطهٔ نرمی از طرق مختلف نظیر هوادهی میباشد. در فرایند هوادهی كه اكسیداسیون نیز خوانده میشود، مجموعهای از فعل و انفعالات پیچیدهٔ شیمیایی، نظیر هیدوروژنزدایی، پلیمریزاسیون و كنداوسیون صورت میپذیرد كه بالابردن نسبت كربن به هیدورژن، قیر رقیق را به تدریج سفتتر ساخته و امكان ساخت قیرهای مختلف را میدهد. قیرهای راهسازی را معمولاً بر اساس درجهٔ نفوذ یا نفوذپذیری (Penetration) دستهبندی مینمایند. درجهٔ نفوذ یك مادهٔ قیری، بیانگر قوام و استحكام آن میباشد كه به صورت تعداد واحد نفوذ (یك دهم میلیمتر) یك سوزن استاندارد قائم در یك نمونهٔ قیر و در شرایط معینی از زمان و وزن روی سوزن و دما تعریف میگردد. معمولاً درجهٔ نفوذپذیری قیرها را ۲۵ درجهٔ سانتیگراد با وزنهٔ ۱۰۰ گرمی و در مدت ۵ ثانیه اندازهگیری مینمایند. قیرهای راهسازی كه در ایران ساخته میشود، "۶۰ به ۷۰" و "۸۵ به ۱۰۰" میباشد كه این اعداد بیانگر محدودهٔ درجهٔ نفوذ قیرها میباشد
مشخات قیر
۱-درجه نفوذ: آزمایش درجه نفوذ برای تعیین سختی قیر مورد استفاده قرار میگیرد. در این آزمایش از یک سوزن استاندارد تحت اثر بار ۱۰۰ گرمی در مدت ۵ ثانیه به داخل قیر در دمای ۲۵ درجه نفوذ میکند. مقدار نفوذ برحسب دهم میلی متر درجه نفوذ نامیده میشود. هر چه درجه نفوذ کم تر باشد قیر سخت تر است.
۲-گرانروی : هر چه کند روانی قیر بیش تر باشد خواص جامد بیش تری از خود نشان میدهد. واضح است در دماهای بالاتر کند روانی کم تر است. این مشخصه قیر با دستگاه سی بولت فیورل و یا به روش کینماتیکی اندازه گیری میشود.
۳-درجه اشتعال : درجه اشتعال دمایی است که اگر قیر به آن دما برسد، گازهای متصاعد از آن با نزدیک شدن شعله، مشتعل میشوند و در سطح آن شعله به وجود میآید. حداکثر دمایی که میتوان قیر را در کارگاه گرم کرد به درجه اشتعال محدود میباشد.
۴-افت وزنی : افت وزنی قیر در دمای بالا، در اثر تبخیر قسمتی از روغنها و ترکیبات نفتی آن میباشد. این مشخصه نیز از خواص مهم قیر است. افت وزنی قیر در اُوِن در دمای ۱۶۳ درجه سانتی گراد و در مدت ۵ ساعت (شرایط تغریبی پخت آسفالت) اندازه گیری میشود.
۵-شکل پذیری یا انگمی : اگر نمونهای از قیر با سطح مقطع ۱ سانتی متر مربع را با سرعت ۵ سانتی متر/دقیقه بکشیم، مقدار افزایش طول نمونه را قبل از پاره شدن خاصیت انکمی قیر گویند.
۶-درجه خلوص : میدانیم حلال قیر تترا کلرور کربن و سولفور کربن است. بنابراین اگر نمونهای از قیر را در هر یک از این مواد حل کنیم، ناخالصیهای آن باقی میماند و از آن جا درجهٔ خلوص قیر را میتوانیم تعیین کنیم.
درجه خلوص عبارت است از: (وزن نمونه قیر) ÷ {وزن ناخالصی - وزن قیر}
۷-درجه نرمی : درجه نرمی دمایی است که با رسیدن قیر به آن دما، قیر از حالت جامد به حالت روان در میآید. هرچه درجه نرمی قیر بیش تر باشد، حساسیت کم تری نسبت به تغیرات دما دارد. درجه نرمی قیرهای معمولی حدود ۶۰ تا ۷۰ میباشد
موارد کاربرد قیر :
Ø کارهای عمرانی: راه ها ، فرودگاهها ، زمین های ورزش ، بنیاد ساختمان ، عایق کاری ساختمان و....
Ø زمینه های هیدرولیکی : کانالها ، پلها ، مخازن آب ، سد و .....
Ø مصارف صنعتی: پوشش محافظ فلزات ، رنگ آمیزی ، درزبندی ، باطری سازی ، تایر سازی ، کفاشی ، پوشش لوله گاز زیر زمینی و .
Ø کشاورزی: حفظ رطوبت ، زودرسی گیاه ، جلوگیری از سله و ایجاد جنگل های مصنوعی ، فرسایش خاک و شنهای روان و ....
Ø الکتریکی : نوارهای آسفالتی ، پرکردن اتصالات الکتریکی ، پوشش سیمها ، عایق کاری و...